Марія Медведська,
заступник директора з менеджменту та проблемно-аналітичних питань
Харківської обласної бібліотеки для юнацтва
Сьогодні
Україна переживає складні часи необхідних змін, пов’язаних із масштабними
еформаційними процесами в усіх сферах життя. Не оминуть модернізаційні зрушення
українські бібліотеки. Розроблено відповідний проект Стратегії розвитку
бібліотечної справи в Україні до 2025 р. Поява подібного документа є позитивним
сигналом: концепт «сучасна бібліотека» визнано на загальнодержавному рівні, що
дає підстави сподіватись на справедливу оцінку суттєвого вкладу ібліотечних
закладів у примноження соціального капіталу місцевих громад. Одночасно з цим Стратегія, яка містить загальну «філософію»
змін, дає нам додаткову мотивацію продовжувати шукати конкретні моделі
позитивних трансформацій, виходячи з власного досвіду.
Перебудови
бібліотечної системи за принципами поліфункціональності та комплексності
вимагає від нас сам факт обрання Україною курсу на євроінтеграцію. Адже названі
принципи є одними з ключових для європейської бібліотечної практики, оскільки
дозволяють сповна використовувати не тільки культурний, але й соціально-економічний потенціал бібліотек. Але, зрештою, такої комплексності
вимагає і сама соціальна місія юнацьких бібліотек: бути сприятливим простором
для формування гармонійної, різнобічно розвиненої молодої особистості.
Отож, саме принцип комплексності наразі є основою
для стратегічного планування діяльності Харківської обласної бібліотеки для
юнацтва. А необхідність забезпечити виконання всіх стратегічних завдань і
реалізовувати всі значущі напрямки роботи послідовно, step by step, сприяла впровадженню в систему управління закладом принципів проектного
менеджменту. На практиці
це означає, що кожний пріоритетний напрямок діяльності бібліотека реалізовує і розвиває у
форматі довгострокових проектів чи програм. На сьогодні це оптимальний шлях
розвитку, оскільки він дозволяє відразу побачити перспективи того чи іншого
напрямку не абстрактно, а конкретно і вимірювано – через постановку цілей,
завдань, очікуваних результатів тощо. У роботі Харківської ОБЮ можна виділити декілька таких
пріоритетних напрямків роботи:
1. Профорієнтація.
Оскільки для
більшості молодих людей
першим
серйозним кроком у житті стає вибір професії, а бібліотека може допомогти
зробити його усвідомленим і зваженим, тобто таким, що враховує як потреби
особистості, так і вимоги сучасного виробництва і ринку праці, у бібліотеці діє
довготермінова про-орієнтаційна програма «Обираємо професію крок за кроком». Вона включає в
себе: соціологічні й психологічні тестування; зустрічі з фахівцями різних
професій і навчальних
закладів, де цим професіям навчають; дні профорієнтації (зокрема, і виїзні) за
участі представників міського центру зайнятості; тренінги тощо. Але найвищою
точкою у висхідній реалізації проекту вже другий рік поспіль стає масштабний
«Ярмарок вишів», який збирає в бібліотеці представників провідних вищих
навчальних закладів Харкова та майбутніх абітурієнтів, які бажають ще дізнатись
умови вступної кампанії не з Інтернету, а «з перших рук». Про розмах акції
промовисто свідчить кількість учасників: цьогоріч на ній були представлені 18 провідних ВНЗ
міста, а відвідали її понад півтисячі учнів з різних районів не тільки Харкова,
але й області.
2.
Популяризація здорового способу життя.
Не менш
важливим у всебічному розвитку молодої особистості є формування установки на
довге й повноцінне життя, яке неможливе без практичних навичок збереження свого
фізичного та психічного здоров’я. У арківській ОБЮ, завдяки довгостроковій
програмі «Школа здорового способу иття», хлопці й дівчата в інтерактивній і
доступній формі можуть отримати ці знання. Програма Школи передбачає
організацію інформаційних годин, тренінгів, консультацій з питань фізичного та
духовного здоров’я, зустрічей з фахівцями едичної сфери, психологами, волонтерами, спортс-менами
та громадськими діячами. Проект бібліотека реалізує у солідному партнерстві,
зокрема з Інститутом охорони здоров’я дітей та підлітків Національної академії
медичних наук України, департаментом у справах сім’ї, молоді та спорту, Центром лікування та
профілактики СНІДу, організацією Червоного Хреста та Ротарі-клубом «Харків
Мультінешнл».
3.
Патріотичне виховання.
Не може
бібліотека оминути увагою і питання виховання патріотичної культури молоді. При
цьому мова йде саме про культуру як цілісну систему, яка включає в себе не
тільки національну самосвідомість, знання історії та традицій свого народу, але
й засвоєння певних етичних і естетичних цінностей, повагу до законів своєї
держави, толерантне ставлення до інших етносів і держав і навіть повсякденну
поведінку, у якій знаходить своє відображення почуття любові до Батьківщини.
Саме з такого комплексного розуміння поняття «патріотизм» виходить наша
бібліотека
при організації відповідної роботи з молоддю. Ці теми її фахівці піднімають під
час заходів патріотичного спрямування, комбінуючи різні форми роботи,
застосовуючи новітні інформаційно-комунікативні технології, але незмінно використовуючи
діалогічний підхід до спілкування з молодою аудиторією.До речі, патріотичному вихованню
молоді було присвячено цьогорічний флеш-семінар, який Харківська ОБЮ як
обласний методичний центр організувала для працівників своїх структурних
підрозділів. Обрану для обговорення тему («Патріот. Громадянин. Читач: героїко-патріотичне
виховання як фактор консолідації українського суспільства») було висвітлено з
різних точок зору – завдяки широкому представництву запрошених доповідачів.
Серед них були викладачі Національного університету цивільного захисту України,
представник обласного військового комісаріату, а також радіожурналістка «Радіо
Харків», керівниця проекту громадської ініціативи «Учням та студентам про АТО»
Вікторія Склярова.
Щодо
розвитку цього напрямку заклад уже має чіткі плани на наступний рік. Бібліотека
подала заявку на включення до плану Міністерства культури України
довготривалого проекту «Патріот. Громадянин держави. Харків’янин». Його метою є
формування у молоді, яка навчається середньо-спеціальних навчальних закладах, патріотичної свідомості, що
базується на європейських демократичних цінностях. У межах проекту, за
партнерства різних громадських організацій, буде реалізовано цикл тренінгів
«Школа активного громадянина», цикл краєзнавчих та освітніх екскурсій, а також
фестиваль-конкурс молодіжних громадських ініціатив.
4. Виховання
інтелектуальної культури.
Одна з
пріоритетних функцій бібліотеки – виховання інтелектуальної культури сучасної
молоді, зокрема здатності до креативності, ритичного мислення, активного
прагнення і вміння постійно отримувати нові знання. При цьому бібліотека,
виходячи з її питомих функцій, має чудовий, перевірений часом інструмент для
досягнення цієї мети – книги і читання. Так, у Харківській обласній бібліотеці
діє постійний проект «Літературна вітальня», який передбачає гармонійне
поєднання традиційних і нових форм популяризації книги. При цьому родзинкою»
проекту є цікаві гості, які роблять літературні зустрічі дійсно незабутніми.
Так, тільки за останній рік на засіданнях вітальні вже встигли побувати актори
Харківського академічного російського драматичного театру ім. О. С. Пушкіна,
молоді поети з проекту Вулична поезія», майстриня чайної церемонії, фахівці
провідних харківських музеїв...
Також, з
метою закріпити свій статус комплексного осередку інтелектуальної культури з
багатим арсеналом методів роботи, Харківська бібліотека для юнацтва, єдина з
бібліотек міста, вже двічі долучалась до харківської команди наймасштабнішої в
Україні акції з популяризації науки – «Наукових пікніків». Фахівці бібліотеки
підготували програму «Лабораторія креативу», яка включає в себе психологічні та
інтелектуальні експрес-тестування, вправи на розвиток пам’яті, уяви, творчого
мислення, ігротеки, тренінг з казкотерапії та багато інших цікавинок.
Позитивні
результати дає і використання сучасних технологій у просуванні соціокультурних ініціатив
бібліотеки. Так, з метою реалізації творчого і читацького потенціалу
користувачів, активної промоції бібліотечних послуг і підвищення престижу
читання, наша бібліотека реалізує проект «Книжковий бум», який передбачає
презентацію книжкових новинок, тематичних літературних добірок, улюблених
творів або авторів у формі літературних відеооглядів.
Використовують
фахівці ХОБЮ сучасні технології і в процесі навчання й підвищення рівня
загальної ерудиції молодої аудиторії. Так, ібліотека реалізує цикл віртуальних
екскурсій – музеями і бібліотеками світу, щоб познайомити хлопців і дівчат із
найкращими надбаннями культури і сприяти таким чином формуванню в молоді
гуманістичного світогляду.
5.
Формування інформаційної грамотності.
Харківська
ОБЮ ефективно виконує і свою інформаційну функцію, надаючи молоді вільний
доступ до інформації в різних форматах і на різних носіях. Але пріоритет в
цьому питанні її фахівці віддають вихованню відповідного рівня інформаційної культури
молоді. Адже без навичок пошуку, обробки, аналізу і трансформації інформацію
сам доступ до неї нічого не вартий. Роль інформації в сучасному суспільстві
спеціалісти бібліотеки регулярно розкривають під час різноманітних бібліотечних
уроків, днів інформації, консультацій, диспутів. При цьому вони висвітлюють
дуже різні, але незмінно корисні й цікаві теми, як-от: проблема
Інтернет-безпеки і Інтернет-залежності, техніка швидкого читання, правила
успішного публічного виступу, секрети ефективного пошуку інформації тощо.
Головною ж
метою, що об’єднує подібні заходи, є підготовка молоді до інформаційних
викликів сучасності.
6. Естетична
освіта.
Звичайно,
гармонійна особистість не вичерпується виключно інтелектом, а передбачає також
розвинене почуття прекрасного. Саме тому значну увагу Харківська ОБЮ приділяє
різним аспектам естетичної освіти. Так, у бібліотеці вже не перший рік діє
творча майстерня «Красою душу напою», у структури якої входить ряд
майстер-класів з різних видів декоративно-ужиткового мистецтва, зокрема і
сучасних hand-made-технік. Майстер-класи проводять як запрошені відомі
харківські майстри, так і фахівці бібліотеки, які самостійно опановують різні
техніки, щоб потім навчати їм інших.
Харківська
ОБЮ може пишатися й унікальним проектом «Театральна гостинна», який передбачає
творчі зустрічі з режисерами і акторами провідних харківських театрів з метою
популяризації театрального мистецтва, підвищення культурно-освітнього рівня та
формування глядацької культури молоді. У бібліотеці вже встигли побувати та
поспілкуватись з молодими користувачами представники всіх державних театрів
Харкова та таких популярних недержавних театрів, як «Театр на Жуках», «Театр у
театрі», «Сахалін», «Тимур». Наразі бібліотека продовжує шукати нові творчі
колективи для співпраці.
Ще однією
масштабною ініціативою бібліотеки з естетич-ного виховання є організація
щорічного обласного соціального літературно-художнього конкурсу постерів та
книжкових ілюстрацій «Книга, що народжує мрію». Цей проект, який має на меті
духовно-моральне та естетичне виховання молоді шляхом зацікавлення читачів
книгами за допомогою візуальних засобів.
Харківська
ОБЮ реалізує за підтримки Департаменту культури і туризму Харківської обласної
державної адміністрації та за участі Харківської організації Національної
спілки художників України і Харківської державної академії дизайну та мистецтв.
Одною з головних цілей конкурсу є сприяння талановитій молоді різних соціальних
груп у розвитку і реалізації творчого потенціалу.
7.
Мотивування соціальної активності.
З метою
ознайомлення молоді з можливостями корисної для її саморозвитку соціальної
активності, на базі Харківської ОБЮ було створено молодіжний клуб «Молодь
змінює світ». Його програма передбачає зустрічі з волонтерами, активістами,
представниками громадських організацій, презентації волонтерських програм,
міжнародних стажувань, культурних обмінів. Відтак, у бібліотеці регулярно
бувають представники найбільших громадський організацій – «AIESEC», «AEGEE»,
«Червоний Хрест», «Світ-Україна», а також викладачі, молоді науковці,
професійні психологи, спортсмени.Цього року клуб як приклад успішного проекту з
мотивування активності юного покоління було представлено на загальноміському
ярмарку соціальних проектів «Соціальний вітамін». Участь у цій акції посприяла
створенню нових корисних зв’язків і навіть соціальних партнерств.
Одним із
прикладів таких партнерств є організація, спільно з Харківським осередком
всеукраїнської молодіжної громадської організації «Молодь Демократичного
Альянсу», Громадського форуму в бібліотеці. Цей захід, на якому з метою
обговорити проблеми громадянської комунікації і перспективи співпраці
зі-бралися представники десяти відомих громадських організацій та ініціативних
груп міста Харків, у результаті приніс багато нових ідей, знайомств, контактів
і варіантів спільних проектів.
8.
Психологічна підтримка.
Цей напрямок
роботи є можливим завдяки присутності в штаті бібліотеки професійного
психолога. Для користувачів регулярно відбуваються індивідуальні та групові
тренінги з різних аспектів особистісного розвитку.
Значною
популярністю у хлопців і дівчат користуються ігротеки, а також заняття з
казкотерапії за авторською методикою нашого психолога. У зв’язку з останніми
подіями в Криму та на Сході України в бібліотеці розпочато програму
антикризової допомоги вимушеним переселенцям та тим, хто потребує психологічної
підтримки внаслідок бойових дій, – Stop-stress тренінги.
Підсумовуючи
цей короткий огляд проектів сучасної бібліотеки для юнацтва, хотілося б
зазначити, що саме подібне розмаїття напрямків, форм і методів роботи ми
розглядаємо як першочергову умову конкурентоздатності бібліотечних закладів.
Адже сьогодні бібліотека покликана бути не просто книгозбірнею чи навіть
інформаційним центром, але й вільним громадським простором, територією для
спілкування та реалізації ідей, майданчиком для неформальної освіти, простором
для творчості та інновацій...
Сьогодні для
бібліотеки просто не може бути меж, за якими починається «не їх територія».
Адже бути органічною частиною
сучасного
світу – означає бути відкритим. І це, мабуть, найглибша
світоглядна
зміна, яка має статись з українськими бібліотеками в
цифрову
епоху.
Медведська М. Харківська обласна бібліотека для юнацтва як комплексний соціокультурний центр [текст] / М.Медведська // Бібліосвіт. - 2015. - №3. - С.28-35
http://www.4uth.gov.ua/library_science/bibliosvit/2015_vol3_n55.html
http://www.4uth.gov.ua/library_science/bibliosvit/2015_vol3_n55.html
Немає коментарів:
Дописати коментар