Відроджені бібліотеки деокупованих територій
1.Анотація
Актуальність та проблеми.
Ізюм – одне з найстаріших міст
Слобожанщини, місто
обласного значення, центр Ізюмської міської ОТГ. На початку війни, а саме 7
березня 2022року по 10 вересня 2022 року, місто
перебувало в окупації. Під час бойових дій, які велись на території
Ізюмської міської ОТГ, приміщення Ізюмської міської дитячої бібліотеки було значно зруйноване, втрачена матеріально
– технічна база, книжковий фонд (40% від загальної кількості фонду бібліотеки).
Після деокупації, за проєктом Марко Родарі,
приміщення, матеріально – технічна база
міської дитячої бібліотеки були відновлені, також завдяки громадським
організаціям, благодійним фондам, волонтерам був оновлений бібліотечний фонд на 90 %.
На сьогодні населення міста Ізюмської
міської ОТГ складає приблизно 25 000 мешканців, з них 600 -700 – це діти,
які мешкають та навчаються в місті Ізюм.
Ізюмська міська дитяча бібліотека, як єдиний спеціалізований заклад культури міста, що надає бібліотечні послуги дітям дошкільного віку, учням 1 – 9 класів та організаторам дитячого читання, ставить перед собою завдання бути не лише, як місце збереження знань, але й як центр розвитку дитини. Створити доступний, цікавий та корисний майданчик для своїх читачів, забезпечити їм доступ до книг, освітніх матеріалів та сучасних цифрових ресурсів з метою залучення до бібліотеки користувачів різних вікових груп та їх батьків.
Один із дієвих методів впливу на формування
інтересів користувачів є оформлення візуального простору бібліотеки (книжкові
виставки) та проведення соціокультурних заходів з використанням інноваційних
традиційних, інтерактивних форм роботи.
Організовуючи книжкові виставки, бібліотека
розкриває та популяризує свій фонд, інформує про подію та знайомить з чимось
новим, викликає інтерес читачів до літератури різної тематики, яка формує
позитивний імідж бібліотеки.
Незвичайним і привабливим для дітей буде виставка – інсталяція «Бібліотечна
валізка». У валізі представлені книги серії чи
автора, або об'єднані спільною темою. Виставка –гра «Навчаємось. Читаєм.
Граєм.» може бути розміщена у вітринному просторі. Така виставка включає
елементи гри. Читачам пропонується ознайомитись із представленою на виставці
літературою та прийняти участь у конкурсах.
Щоб привернути увагу до книги через інтереси однолітків, доречно буде
оформити виставку – бенефіс читача «Кращий читач року». Виставка-хобі: поруч із книгами, що рекомендуються, експонуються
предмети, виготовлені за нормами,
рецептами, кресленнями, викройками з цих книг, а також предмети праці, за
допомогою яких виготовлені ці вироби. На основі таких виставок можна організувати
виставки-ярмарки.
«Вогник сімейних скарбів» - куточок для розвитку сімейного читання та
підвищення загальної педагогічної культури батьків. В
куточку комфортного читання можна не тільки почитати, а й пограти з друзями чи
з батьками в лото, шашки, зібрати розвиваючі пазли , логічні ланцюжки чи картинку з мозаїки.
З
метою зробити дозвілля читачів цікавим, пізнавальним, змістовним, заснований гурток «Лялковий театр» - територія творчості
у бібліотеці. Цільова аудиторія: діти 8 -11 років. У гуртку діти вчитимуться правильно говорити,
розвиватимуть пластику рук, тренуватимуть пам’ять, фантазію та творче мислення,
залучати дітей за допомогою лялькового театру до читання кращих творів сучасних
авторів української та зарубіжної літератури.
Результатом роботи будуть постановки дитячих лялькових вистав.
Гурток
за інтересами «Юні читайлики» зробить дозвілля маленьких читачів цікавим,
пізнавальним, змістовним. Кожне заняття супроводжується рекомендацією книг за
темою, вікторинами та виготовленням іграшок.
В організації
змістовного дозвілля найбільш популярними формами роботи в бібліотеці є ігрові
інтерактивні технології. Особливо це стосується масового обслуговування дітей. Це
можуть бути майстер-класи, театралізовані вистави, літературні ігри, вікторини,
подорожі, конкурси, ігри за сценаріями відомих телеігор, аукціони, лото, квести.
Гра – квест - командна гра, яка може бути різної тематики
(краєзнавча, екологічна, літературна тощо). Квест
«Майстерня казок» за творчістю Астрід Ліндгрен, краєзнавчий квест
«Вулицями рідного міста», еко-квест «За чисте довкілля».
Одним з найважливіших напрямів бібліотечного обслуговування є робота з підлітками. Це група користувачів
бібліотеки, яка через вікові особливості вимагає великої уваги і проявів
професійної майстерності від бібліотекарів. З одного боку вони вважають себе
технічно «просунутими», але насправді є
вразливими, незрілими, підростаючими дітьми. Для такої категорії користувачів
можна створити в бібліотеці відкритий майданчик, де підлітки можуть безкоштовно, цікаво й змістовно провести час. Метою діяльності такого простору
є перш за все живе спілкування, інтелектуальний, моральний, духовний розвиток,
реалізація їх творчого потенціалу; національно-патріотичне виховання підлітків;
популяризації здорового способу життя ; забезпечення змістовного дозвілля і
неформальної освіти; заохочення до читання; сприяння правової культури та
профілактика протиправної поведінки підлітків. Заходи на відкритому майданчику
можуть проводитись у неформальній
атмосфері, без участі дорослих. Тобто організацію,
тематику заходу підлітки можуть обирати самі. Наприклад захід може бути
проведено в форматі «вільного мікрофону», коли кожен охочий може зіграти на
улюбленому інструменті, заспівати чи
прочитати вірші власного твору. На таких
зустрічах можна проводити майстер –
класи, запрошувати музикантів, письменників, цікавих людей з якими їм хотілося
б поспілкуватися та поділитися своєю
творчістю.
Формування потреби у читанні, розвиток культури читання та читацького
смаку – залишається основним завданням міської дитячої бібліотеки.
Сьогодні у дітей та підлітків зникає інтерес до читання, її витісняють
Інтернет, телебачення, комп'ютерні ігри, які не можуть замінити книги. Інформаційно-комунікаційні технології, мультимедіа та
театралізація допомагають зробити книгу привабливою та актуальною в очах
місцевої спільноти і особливо дітей та підлітків, які часто сприймають
друкований аналог як застарілий формат.
Для того, щоб просувати читання у
віртуальному середовищі, потрібно створювати
контент, який зацікавить аудиторію і буде підтримувати зворотний
зв'язок. Створений контент повинен
інформувати, звертати увагу, викликати бажання звернутися до книги. Контентом
для просування читання може бути знайомство з книжковими новинками,
рекомендації до прочитання, інформація про електронні книжкові ресурси та
заходи, спрямовані на популяризацію книги, відгуки на книги, різноманітні
книжкові рейтинги та ін.
Для формування контенту з
популяризації книги можна використовувати такі рубрики:
-
Інформування про книги рубрику
«Книголюбам». Його мета — регулярне сповіщення про отримані бібліотекою
новинки, а також про літературу, що є в даній бібліотеці з тих тем, які
цікавлять читачів. Джерелом інформації про фонд є виставкова діяльність, у
віртуальному просторі їй відповідатиме рубрика «Віртуальні виставки»;
-
Інтерес у читачів викликає рубрика «Книжка тижня». Щотижня в цій рубриці
має з'являтися нова книга з нових надходжень або найпопулярніша серед
користувачів;
-
Рубрики з читацькими відгуками, наприклад «Книжковий хіт: рекомендує читач!.
-
Літературні вікторини в онлайн форматі.
Відео-контент – це сучасно та
цікаво, головне, не стримувати фантазію і володіти мінімальним навичками
монтажу (MovieMaker є практично кожному комп'ютері). А публікація роликів на
YouTube та в соцмережах чудовий шанс
охопити ширшу аудиторію.
Відеоконтент складається з буктрейлерів, різних рекламних роликів, записів заходів, що популяризують читання, фільмів, знятих за літературними творами; цікавими для читача будуть представляти звукові файли, які дозволяють прослуховувати твори у виконанні відомих артистів, вони доповнюють відомості про письменників та його твори. Найчастіше аудіозаписами доповнюють пости про книги та читання у соціальних мережах. Останнім часом набирає популярність рух буктьюберів - блогерів, що знімають відео про прочитані книги. Формати оповідань про книги при цьому різні. Відео-ролики з читачами (інтерв'ю, реклама книги). Активне використання новітніх інформаційних технологій дає можливість проводити заходи на якісно новому рівні, запроваджувати нові форми їх проведення.
Однак на сьогодні головною проблемою міської дитячої бібліотеки є; близька лінія фронту, після деокупації значне зменшення населення міста, особливо дітей та підлітків; онлайн навчання; скорочення кількості навчальних закладів міста (ліцеїв), бібліотека не має можливості проводити заходи з дотриманням засобів безпеки в умовах військового стану.
2. Основними завданнями Конкурсу є:
- виявлення найцікавіших
інноваційних та традиційних проєктів, які впроваджуються у бібліотеках та
досягли результатів у залученні користувачів, партнерів і створенні нових
можливостей для розвитку;
- організація продуктивного обміну інформацією та поширення
кращих бібліотечних практик;
- посилення ролі
бібліотек в умовах воєнного стану та активізація їхньої діяльності у місцевих
громадах щодо залучення дітей до читання;
- формування позитивного іміджу бібліотеки та бібліотечної
професії в суспільстві;
- створення моделі сучасних бібліотек для дітей, які
відповідають потребам користувачів;
- зміцнення регіональних зв’язків
між бібліотеками, органами місцевого самоврядування та партнерськими організаціями.
3. Мета Конкурсу: створення емоційно-комфортного культурно – дозвіллєвого та інформаційного простору, де користувачі різних вікових категорій та соціальних груп будуть поєднувати пізнання з дозвіллям та розвитком творчих здібностей, спілкуватися, навчатися, грати, проводити в бібліотеці більше вільного часу, що сприятиме більшій затребуваності бібліотеки у громади.
4. Результати конкурсу
-
нові можливості більш ефективного використання приміщення для задоволення
культурних потреб користувачів бібліотек та міської громади;
-
відродження традицій сімейного читання;
-
створення комфортного бібліотечного
простору, як культурно-дозвіллєвого центру;
-
розширення кола спілкувань за інтересами та реалізація творчих можливостей;
-
втілення нових послуг: майстер-класи, зустрічі, літературні читання в
сімейному колі, творчі спілкування, акції, виставки творчих робіт дітей та
батьків, клуб вихідного дня тощо.
Ізюмська міська ЦБС.
Міська дитяча бібліотека.
вул. Соборна,47/58
Веселі зустріч і з відомим
італійським клоуном ПІМПО
Публічні бібліотеки
II місце
Проєкт «Бібліотечний квест – як інноваційна форма роботи в
бібліотеці та простір для ідей»
«Публічна бібліотека Лозівської міської ради»
Бібліотечний квест – як інноваційна форма роботи в
бібліотеці та простір для ідей.
Перетворення Публічної бібліотеки Лозівської міської ради
Харківської області у «третє місце» для громади стало для її працівників
ключовою справою і головним завданням. Заклад у своїй професійній діяльності
намагається йти в ногу з часом, використовуючи в роботі інноваційні форми. Вже протягом трьох років особливої популярності серед дітей-користувачів
Публічної бібліотеки набувають квести, нове покоління ігор, командні змагання, що відбуваються на
території бібліотеки або по за її межами і побудовані на основі виконання
ланцюга завдань з використанням бібліотечних ресурсів. «До читання – через
розваги» - девіз працівників бібліотеки в роботі з молодшими користувачами,
адже активні ігри в бібліотеці стимулюють пізнавальну діяльність читачів, а
наявність ігрової ситуації робить привабливішим процес читання, пізнання,
навчання.
Перший і незабутній квест відбувся в бібліотеці в вересні
2022-го до Дня міста. Гасло заходу обрали
символічне «Лозова – це Україна, ми – українці!». Учасники квесту мали
змогу самостійно познайомитися з бібліотекою та її книжковим фондом, адже
мандрували різними відділами бібліотеки у пошуках необхідних локацій: станція «Коворкінг
простір» з картинами місцевого художника А. Саврана та літературною вікториною,
станція «Книжковий фонд» із краєзнавчою
літературою, станція «Об’єднаний простір» з книжковою виставкою присвяченою
незламним захисникам України, пісенним
конкурсом «Вгадай мелодію», «Дитячий відділ» з виставкою шевронів, грою
«відтвори танок», тощо. Лунали гасла «Ми
- сильні!, «Ми - незламні!», «Ми справжні патріоти своєї держави», робився
акцент на силі духу українців та прагненні до перемоги.
Через
війну в наших дітей тепер дорослі очі. Але психологи кажуть, що війна не
скасовує дитинство. Дитинство не таке, як у мирний час, але воно є. І наступний квест був присвячений зимовим святам. Для
отримання подарунків дітям була запропонована квест - гра «Дивосвіт різдвяних свят». Головним
учасником заходу став котик Інжирчик. Саме елементи зображення Інжирчика шукали
діти на кожній станції, складали його, читали послання від котика, виконували
завдання та отримували наступні. Отже, запропоновані конкурси і завдання
спонукали розмірковувати про книги, їх походження, збереження (чого боїться
книга?), потребували логічного мислення ( що стоїть посеред Києва?) . А ще
грали, співали, танцювали, імітували ковзання на ковзанах, снігопад,
показували, як Санта пролазить через димохід та інше. На останніх двох станціях
котик Інжирчик запропонував створити карнавальні костюми з різних речей та
нарешті знайти подарунки від Святого Миколая. Діти щасливі. Допомагаємо малюкам адаптуватися до нових умов існування,
підтримуємо їх психіку.
2023 рік і розважально - пізнавальний квест до Дня
захисту дітей «Подорож стежинками рідного міста». Станції знаходилися як за
межами бібліотеки так і в закритих просторах. Магазин, кав’ярня, аптека - локації де діти казали кодове слово
«Бібліотека», отримували відповідні
конверти, відповідного кольору з
завданнями і вирушали у подальші пошуки. На станції «Бібліотека» отримали листа
від Шерлока Холмса з запрошенням пройти курс навчання в школі детективів. На
зупинці «Будьвар Шевченка» відгадували загадки та назви українських казок:
Із соломи цей дружок,
В нього смоляний бочок.
Зловив зайця, лиску, вовка,
Ще й ведмедя поволок.
Від ножа щоб врятуватись,
Постаралися вони.
Для дідуся і бабусі
Подарунки принесли.
(«Солом'яний бичок»)
На станції «сквер Шевченка» долучилися до флешмобу «#водутваринам», присвяченого допомозі
безпритульним тваринам: роздавали перехожим папірці з закликом виставляти на вулиці під час
літньої спеки посуд з водою, робили командне селфі біля об’єкту живої природи.
Музична школа, скейт - парк, ігровий майданчик – жодна
цікава локація в центрі міста не залишилась без уваги дітлахів. Останнє
завдання-загадка було таке «Всі на світі книжки має, на поличках їх тримає. Тихо
там себе веди, прочитав - на місце поклади».
Отже, квест зайняв в бібліотеці особливе місце серед
новітніх інтерактивних форм роботи з молоддю. Адже їх можна використовувати як
для навчання, так і для дозвілля. Ця ігрова форма має багато можливих варіантів
використання.
Заходи у формі квесту дуже полюбляють молодші школярі, оскільки в ньому
переважають пошукові, а часто й пригодницькі та ігрові прийоми. Покрокове
виконання низки різноманітних логічних дій, спрямованих на отримання кінцевого
результату, захоплює учасників заходу. Отже, учні 3-го класу ліцею №10 мандрували
різними локаціями, залюбки шукали відповіді на запитання, розв’язували
екологічні задачі, розгадували загадки спрямовані на формування ціннісного
ставлення до живої природи у дітей. А ще вітали іменинника, промовляли свої
найближчі цілі у навчанні і обіцяли якомога частіше відвідувати бібліотеку! Екологічний
квест «Знаю. Вмію. Бережу!», що відбувся в березні 2024, зняло місцеве
телебачення.
Життя громади. У Лозовій провели екологічний квест до Всеукраїнського Дня Довкілля
/Телеканал Вектор
https://www.youtube.com/watch?v=Ek87aDHhO84
Щоб пробудити
цікавість учнів до постаті Тараса Шевченка,
Публічна бібліотека зламала стереотипний образ про Шевченка-монумента,
який ніколи не зростав, не радів, не сміявся, а одразу став “Пророком” у кожусі
та шапці. Квест «Імерсивний світ Т.
Шевченка», присвячений 210 річниці від дня народження поета, відтворили для
учнів 7- 9 класів ліцею №10 з 7 по 15 березня 6 разів. Школярі були в
захваті від нетрадиційного подання
інформації та можливості познайомитися з фондом бібліотеки і обрати книгу до душі. Отже, на першій станції шукали
портрет Т.Шевченка у вигляді людини-павука і встановлювали родинні стосунки
поета, на другій - Шевченко виглядав
наче Христофор Колумб і за 1 хвилину потрібно було пройти клоуз –т ест
«Так-Ні». Шукали Шевченка у вигляді Термінатора, а потім за хвилину складали па
зли репродукцій картин геніального земляка. Портрети Шевченка у вигляді Джека
Горобця, Джина - маємо головоломки з
яких необхідно скласти імена та прізвища людей, з якими зустрічаємося в
життєписі Тараса Шевченка. На останок шукали у фонді бібліотеки зображення Шевченка у вигляді
Статуї Свободи та зазирали у свідомість поета, відтворену ШІ, слухали
реконструйований голос митця .
Щорічно 28 травня в нашій державі відзначається
Всеукраїнський день краєзнавства. До
цієї дати Публічна бібліотека провела для учнів 7-9 класів ліцею №10
краєзнавчий квест «Літературна Лозівщина». Школярі мали нагоду помандрувати улюбленими куточками
міста, відшукуючи потрібні локації, та поспілкуватися з Лозівськими поетами,
членами літературно-мистецького клубу
«Лігос». Виявилося, що поети - це звичайні люди, з якими можна зустрітися на
вулицях, дізнатися про їхнє життя та творчість, потримати в руках збірки
віршів, послухати поезії в авторському виконанні та поділитися власними пробами пера. Пишаємось обдарованими
особистостями, що живуть поруч з нами і щедро діляться своїм талантом!
У Лозовій провели краєзнавчий
квест для підлітків / Телеканал Вектор
https://www.youtube.com/watch?v=24gwmUdyf2Q&t=39s
У вересні 2024 року Лозовій виповнилося 155 років. Отже, маємо історичне минуле, про
яке повинен знати кожен. Учні ліцею №10
прийняли участь у краєзнавчому квесті
«Рідне місто моє, поведу я про тебе розмову!» і дізналися багато цікавого про
таємниці, які приховують сучасні вулиці міста. Про те - де колись була Базарна площа і де люди
дізнавалися про усі новини, де знаходилася одна з найдавніших аптек і перша у місті Матвієвська церква, що була
зруйнована за радянські часи, чому крамниця «Дзеркальний», відома лозівчанам
старшого віку, мала саме таку назву. Відвідали Станції «Спортивна слава
Лозівщини», станцію «Історична», «
Бібліотека» та здійснили краєзнавчий екскурс
до Сінного ринку і на купецький постоялий
двір. Створили колаж з побажань «Рідне місто, тобі я бажаю!» та зробили фото на
згадку. У підготовці до квесту
використовували матеріали краєзнавчого музею. А безпосередньо у заході взяв
участь працівник музею історик Вячеслав Труш.
На сьогодні в
арсеналі Публічної бібліотеки існує вже
багато форматів квестів, які є цікавими для молоді та популяризують книгу і
читання, підвищують статус бібліотеки, як соціального інституту.
Далі буде...
Немає коментарів:
Дописати коментар